OTÁZKY A ODPOVĚDI.

Pokud máte jiné otázky, můžete využít infolinku Metodického centra. Odkaz zde: Infolinka.


1. Kdo musí absolvovat terapeutický program?   

Absolvování terapeutického programu bude od 1. 4. 2024 nutnou podmínkou pro vrácení řidičského oprávnění v těchto případech:
  • Řidiči, kterým byl uložen zákaz řízení na 18 měsíců nebo déle
  • Řidiči, kteří se odmítli podrobit zkoušce na alkohol nebo drogy
  • Povinnost absolvovat terapeutický program mají také ti řidiči, jimž bylo absolvování nařízeno soudem nebo státním zástupcem
Více viz sekci Ke stažení: "Znění zákona č. 3612000 Sb. o silničním provozu (účinnost od 1.4.2024)" 

2. Kdy vzniká zákonná povinnost absolvovat program?

  • Primárně pro řidiče, jimž vznikne povinnost absolvovat terapeutický program jako nová podmínka pro opětovné získání odebraného řidičského oprávnění [s účinností od 1.4.2024 bude upravovat § 102 odst. 5) zákona o silničním provozu].
  • Terapeutický program mohou absolvovat rovněž lidé, kteří mají zájem o "vylepšení svého obrazu" v očích soudce za situace, že si žádají o podmíněné upuštění od výkonu zbytku zákazu řízení po uplynutí poloviny trestu. Týká se tedy i řidičů, již nemusejí doložit vykonání programu za účelem opětovného získání řidičského oprávnění.
  • Vhodný může být rovněž pro začínající řidiče, kteří mají sklony k riskování za volantem, jako prevence nebezpečného chování i budoucích problémů se zákonem.
  • Program mohou využít také řidiči žádající o vrácení řidičského oprávnění po uplynutí poloviny trestu, pokud chtějí prokázat aktivní zájem o svoji nápravu a rozvoj.
  • více informací o tématu, pro koho jsou terapeutické kurzy vhodné naleznete na: www.cdv.cz

3. Pro koho jsou terapeutické programy určeny?

  • Primárně pro řidiče, jimž vznikne povinnost absolvovat terapeutický program jako nová podmínka pro opětovné získání odebraného řidičského oprávnění [s účinností od 1.4.2024 bude upravovat § 102 odst. 5) zákona o silničním provozu].
  • Terapeutický program mohou absolvovat rovněž lidé, kteří mají zájem o "vylepšení svého obrazu" v očích soudce za situace, že si žádají o podmíněné upuštění od výkonu zbytku zákazu řízení po uplynutí poloviny trestu. Týká se tedy i řidičů, již nemusejí doložit vykonání programu za účelem opětovného získání řidičského oprávnění.
  • Vhodný může být rovněž pro začínající řidiče, kteří mají sklony k riskování za volantem, jako prevence nebezpečného chování i budoucích problémů se zákonem.
  • Program mohou využít také řidiči žádající o vrácení řidičského oprávnění po uplynutí poloviny trestu, pokud chtějí prokázat aktivní zájem o svoji nápravu a rozvoj.
  • více informací o tématu, pro koho jsou terapeutické kurzy vhodné naleznete na: www.cdv.cz

4. Mohou se do programu přihlásit i lidé, kteří ho nemají povinný?

  • Ano, program je přínosem pro všechny, již chtějí rozvíjet řidičské kompetence, na než v autoškole často není kladen důraz – vnímání rizika, plánování a strategie, životní styl. Velmi vhodný je především pro začínající řidiče, kteří mají sklony k riskování za volantem, jako prevence nebezpečného chování i budoucích problémů se zákonem.
  • Program mohou využít také řidiči žádající o vrácení řidičského oprávnění po uplynutí poloviny trestu, pokud chtějí prokázat aktivní zájem o svoji nápravu a rozvoj. 

5. Jak terapeutický program probíhá?

  • Jedná se o pět setkání po čtyřech hodinách, mezi kterými je minimálně týdenní odstup, přičemž maximální interval mezi dvěma setkáními je 3 týdny. Programy se konají obvykle v odpoledních hodinách, aby mohli klienti docházku skloubit s prací. Nutná je osobní přítomnost ve skupině. Po splnění podmínek absolvování je klientům vydán certifikát.
  • Obvyklý počet klientů v jednom běhu programu je 7-8. Zákon stanovuje minimální počet 3 a maximální 12 účastníků. Lektor si podle svých preferencí a možností může v tomto intervalu zvolit konkrétnější rozpětí počtu účastníků, které zadává do informačního internetového portálu při vypisování kurzu.
  • Program vede lektor – psycholog či terapeut s akreditací od Metodického centra dle metodiky vydané Metodickým centrem. Lektor si k sobě může vzít i koterapeuta, což vždy záleží na jeho uvážení. Na každém setkání programu musí být vždy osobně přítomen alespoň jeden akreditovaný lektor.
  • Program je zaměřený spíše na diskusi o důležitých tématech dopravní bezpečnosti i osobních názorech o postojích účastníků. O klientech se nepíší žádné zprávy. Lektor jen po každém setkání zadává do informačního internetového portálu údaje o přítomnosti (nebo absenci) účastníků, popřípadě může ještě doplnit stručné poznámky o průběhu kurzu (spíš v případě nějakých mimořádností).
  • Jednotlivé běhy probíhají v adekvátních prostorech, jež si zajištují sami lektoři. Stejně jako další pracovní pomůcky pro účastníky programu (pracovní sešity vydané Metodickým centrem, prací potřeby a podobně). 

6. Kdo terapeutický program vede?

  • Jednotlivé běhy terapeutických programů vypisují a vedou lektoři, kteří získali akreditaci od Metodického centra. Jedná se obvykle o zkušené terapeuty, dopravní psychology či obdobně kvalifikované odborníky. 

7. Jaká je cena za účast v terapeutickém programu?

  • Úhradu za účast upravuje vyhláška o terapeutických programech pro řidiče č. 208/2023 Sb., kterou vydává Ministerstvo dopravy. Aktuální výše úhrady činí 11.000 Kč bez DPH/13.310 Kč včetně DPH

8. Jak se lze do terapeutického programu přihlásit?  

  • Zájemci o účast v terapeutickém programu se mohou od 1.4.2024 hlásit prostřednictvím speciálního agendového informačního systému – internetového informačního portálu. Nezbytnou podmínkou je mít k dispozici elektronickou identitu (lze využít například své elektronické bankovnictví), jejímž prostřednictvím bude ověřena totožnost účastníka. S přihlášením do systému mohou účastníkům asistovat i akreditovaní lektoři terapeutických programů, na něž se mohou účastníci obrátit a dohodnout si s nimi schůzku.
  • Odkaz zde: https://www.metodickecentrum.cz/faq/

9. Jak jsou terapeutické programy účinné?

  • Primárně pro řidiče, jimž vznikne povinnost absolvovat terapeutický program jako nová podmínka pro opětovné získání odebraného řidičského oprávnění [s účinností od 1.4.2024 bude upravovat § 102 odst. 5) zákona o silničním provozu].
  • Terapeutický program mohou absolvovat rovněž lidé, kteří mají zájem o "vylepšení svého obrazu" v očích soudce za situace, že si žádají o podmíněné upuštění od výkonu zbytku zákazu řízení po uplynutí poloviny trestu. Týká se tedy i řidičů, již nemusejí doložit vykonání programu za účelem opětovného získání řidičského oprávnění.
  • Vhodný může být rovněž pro začínající řidiče, kteří mají sklony k riskování za volantem, jako prevence nebezpečného chování i budoucích problémů se zákonem.
  • Program mohou využít také řidiči žádající o vrácení řidičského oprávnění po uplynutí poloviny trestu, pokud chtějí prokázat aktivní zájem o svoji nápravu a rozvoj.
  • více informací o tématu, pro koho jsou terapeutické kurzy vhodné naleznete na: www.cdv.cz

10. Jak jsou terapeutické programy upraveny v legislativě?

  • Primárním zákonem, jímž se terapeutické programy zavádí, je zákon č. 361/2000 Sb. o silničním provozu. Zde jsou terapeutické programy upraveny v § 102a – § 102e (všechna ustanovení nabudou účinnosti k 1.4.2024, od 1.7.2023 jsou účinné pouze vybrané pasáže uvedených paragrafů). Okruh osob, na něž se bude od 1.4.2024 vztahovat podmínka doložit absolvování terapeutického programu pro opětovné získání odebraného řidičského oprávnění, je vymezen v § 102 odst. (5).
  • Sekundárně jsou pak upraveny možnosti ukládání terapeutických programů ze strany soudců či státních zástupců v trestních předpisech. Zde se jedná (opět s účinností od 1. 4. 2024) o § 73 odst. (3), § 90 odst. (1) a (2), § 91 odst. (1) písm. d) trestního zákoníku a § 179g odst. (7), § 179h odst. (3) a (4) písm. d), g), § 307 odst. (8), § 308 odst. (3) písm. d), g) trestního řádu.
  • více informací naleznete na: www.mdcr.cz

11. Jaké jsou základní rozdíly a společné rysy terapeutických programů s resocializačními programy pro řidiče, které nabízí Probační a mediační služba ve svých Programových centrech?  

  • Programy pro řidiče s problémovou řidičskou praxí, jež poskytuje Probační a mediační služba, jsou určené pouze pro její klienty. Ti mohou do programu vstoupit buď dobrovolně, nebo v souvislosti s povinností uloženou soudcem či státním zástupcem. Absolvování tohoto programu nepředstavuje podmínku nutnou pro navrácení odebraného řidičského oprávnění. Na rozdíl od terapeutických programů je účast v těchto resocializačních programech bezplatná. Odlišnost je rovněž v lektorském zajištění při jejich vedení. Lektoři Programových center Probační a mediační služby nemusejí disponovat specifickou akreditací pro provozování své činnosti (jsou pouze proškoleni dle interních pokynů Probační a mediační služby a pravidelně absolvují odbornou supervizi). Odlišná je i časová struktura těchto dvou typů programů.
  • Společné prvky lze spatřovat zejména v obsahu obou typů programů, kdy jsou v jejich průběhu rozebírána obdobná témata související s provozem na pozemních komunikacích, rizikovým chováním za volantem, či s možnými důsledky nežádoucího jednání při řízení motorových vozidel. Totožný je rovněž cíl – nabídnout klientům prostor pro zamyšlení se nad svým rizikovým jednáním a pomoc při vytváření osobní strategie změny, jež má přispět k významné redukci recidivy a uvědomění si důsledků svého nežádoucího chování.
  • více informací naleznete na: www.dopravnipsychologovecr.cz

12. Jaká je historie terapeutických programů v České republice?

  • První pokusy o zavedení terapeutických programů pro řidiče se datují do 70. let 20. století. Od roku 2010 probíhá velmi intenzivní příprava a pilotáž české koncepce programů. Ta vychází z ověřených přístupů ze zahraničí a současně zohledňuje specifické problémy a možnosti českého prostředí. Od roku 2010 byla v České republice realizována řada výzkumných i pilotážních projektů, z nichž vychází i současné znění legislativy.
  • Na přípravě i testování koncepce spolupracovalo Centrum dopravního výzkumu, v. v. i., s řadou institucí – především s Ministerstvem dopravy, Probační a mediační službou, Vězeňskou službou ČR, Středoevropským technologickým institutem CEITEC, experty z profesních organizací Traffic Psychology International, ICADTS, dalšími českými i zahraničními experty v oblasti dopravní bezpečnosti i významnými osobnostmi české justice. 

13. Jsou podobné programy i ve světě?

  • Terapeutické programy jsou běžným a dlouhodobě osvědčeným opatřením prevence rizikového chování v dopravě. V USA a západní Evropě se ve větším rozsahu začaly objevovat už od 70. let 20. století. Postupně se rozšiřovaly po celé Evropě (v roce 2011 byly programy zavedeny i na Slovensku) a řadu let byla Česká republika poslední zemí, kde programy dosud nebyly standardní součástí legislativy.